Dačické kejklování 2018

Z iscenace Dva Divadla Amadis Brno Autor: Vojtěch Lojka, archiv přehlídky

Osmnáctý ročník jihočeské postupové přehlídky amatérského činoherního a hudebního divadla Dačické kejklování proběhl ve dnech 2. - 4. března v Dačicích.


Do soutěže o postup na národní přehlídku do Volyně bylo přihlášeno sedm inscenací, jedna pak soutěžila o postup na národní přehlídku divadel dospělých hrajících dětem Popelka Rakovník.

Letošní Dačické kejklování nepřineslo žádnou ukázku naprosto nepoučené, případně ve všech ohledech začátečnické ochotnické divadelní činnosti. Všechna představení obsahovala k oprávněnému oslovení publika dostatečně vypracované inscenace. Některé herecké výkony, ale i inscenační složky (o kterých ještě bude řeč) pak byly i vysoce nadprůměrné.

Scéna mladých při DS Čelakovský Strakonice přijela do Dačic s komedií Alda de Benedettiho Milostné dostaveníčko. Komedie italského dramatka a filmového scénáristy z doby mezi dvěma světovými válkami je vlastně divadelní anekdotou, ze které se zejména pro dnešní publikum už nedá mnoho vytěžit. V tomto případě se opět potvrdilo stále platné pravidlo: úspěšnost každé inscenace velmi úzce souvisí s kvalitou dramatické předlohy.

Naprosto opačným příkladem velmi dobrého výběru textu, a to jak z hlediska vlastní kvality, tak možnosti projevu hereckého umu účinkujících, bylo představení inscenace hry Jima Cartwrighta Dva v podání souboru DS Amadis Brno. Tragikomický příběh manželů vyrovnávajících se se smrtí velmi mladého syna, ke které došlo při rodinné autonehodě, je autorem velmi umně zakomponovaný do sledu obrazů o jiných lidských životních tragédiích. Předpokládá pro úspěšné inscenování za prvé a ze všeho nejvíce vyrovnaný a velmi disponovaný herecký pár ženy a muže. Dva herci totiž v této hře musejí zahrát čtrnáct postav. Důležitá je zde i režijní invence, nicméně trojice Radka Schardová, představitelka ženských rolí, Josef Širhal, představitel mužských rolí a Tomáš Hradil jako režisér zde ukázala, že jsou schopni odevzdat vysoce nadprůměrné divadelní dílo. Naprosto po zásluze byli oba dva protagonisté oceněni cenou za herecký výkon, Radka Suchardová předvedla i nejlepší ženský herecký výkon v rámci celé přehlídky.

Bylo to v jejich kariéře vůbec poprvé, kdy otec a syn Ray a Michael Cooney napsali společně divadelní hru. V angličtině se jmenuje Tom, Dick a Harry, u nás v České republice se hraje pod názvy Tři bratři v nesnázích, případně A je to v pytli! Tato komedie je ve sledu tzv. „cooneyovek“ jednou z nejlepších, obsahuje v sobě motivy a postavy, které najdeme i v dalších hrách Raye a Michaela Cooneyho. Jedná se o situační komedii, u které se předpokládá dobré zvládnutí hracího prostoru, herecké vybavení zejména komediálními schopnostmi představitelů jednotlivých postav, a poučená režie co se zejména výstavby situačních gagů týká. Ve všem shora řečeném jsou v případě souboru Divadla Čejetice, které hru nastudovalo, značné rezervy. Vyložený propadák to ale v tomto případně také rozhodně nebyl.

Goldoniho slavný Poprask na laguně se rozhodla nastudovat DS Prácheňská scéna Písek. Písečtí si bohužel vybrali coby předlohu úpravu Poprasku z pera Vlastimila Pešky. Ta sama o sobě je velmi problematická, neboť svým způsobem ničí samotný potenciál předlohy. Herci v případě této inscenace musejí pracně hledat prostor k vyjádření individuality jednotlivých postav, přičemž právě tento prvek je solí celé komedie. Tento Poprask se bohužel příliš nepovedl, nicméně představení jako takové patří k tomu nejlepšímu, co DS Prácheňská scéna Písek ve své historii předvedla.

Domácí soubor DS Tyl Dačice zahrál Ženy v trysku staletí Zdeňka Podskalského. Slavný autor zejména televizních komedií a filmový scénárista, herec i režisér ve své televizní komedii z roku 1987 Žena v trysku staletí (dačičtí mírně posunuli změnou z jednotného čísla na množné ve slově žena i smysl hry jako takové) však zdaleka nedosáhl na kvality svých předchozích prací. Dá se říci, že tento titul patří v tvorbě Zdeňka Podskalksého k nejslabším. DS Tyl Dačice dokázal z předlohy nevalné kvality přesto všechno využítt některých možností k hereckým výkonům, velké uznání pak zasluhuje práce odvedená na kostýmech a vůbec na výpravě a na scénografickém řešení inscenace. Autorka kostýmů i scény jako takové Monika Nováková byla oprávněně poctěna cenou za výpravu k inscenaci, nicméně předvedla i herecké výkony, za které byla taktéž oceněna. Další velmi kvalitní herecký výkon předvedla Eva Chňoupková.

Divadlo Stodola o. s. z Jiříkovic si tentokrát samo upravilo pro jevištní uvedení slavný příběh Julese Verna Cesta kolem světa za osmdesát dní. Pod úpravou textu jsou podepsáni členové souboru Šudoma a Raclavský. Úprava nicméně nepřinesla dostatečný prostor pro vytvoření a odehrání napínavého příběhu, odvíjejícího se před očima diváků. A to nejen pro rezervy v dramatizaci samotné, ale také v rozhodnutí souboru zakomponovat do inscence taneční složku. Ta sice sama o sobě je na ochotnických jevištích vzhledem ke své vysoce nadprůměrné kvalitě naprosto ojedinělá, v samotné inscenaci však působí jako samoúčelná ilustrace.

Jediná pohádka předvedená v dačické přehlídce s aspirací na postup do Rakovníka, Čarodějnická nevěsta Jaroslavy Malinové v podání DS J.K. Tyl České Budějovice, byla opět ukázkou snahy přinést na jeviště v představení určeném dětem něco nového. Tyto snahy však většinou končí neúspěchem, neboť napsat opravdu dobrou moderní pohádku, to předpokládá znalost mnoha zákonitostí žánru, velkou poučenost a tvůrčí invenci. A jak je známo, není-li kvalitní předloha, pak herci nemají co hrát, a dětem v hledišti není co sdělit a předat. DS J.K. Tyl Č. Budějovice je však velmi herecky i režijně disponovaný. Při výběru dobré předlohy pro divadlo určené dětem jsou zde předpoklady úspěchu.

Posledním soutěžním představením bylo vystoupení DS Vltavan Týn nad Vltavou se Zkrocením zlé ženy Williama Shakespeara. Už samo rozhodnutí nastudovat Shakespearovu hru zaslouží uznání. Pokud četba jako taková duchovně strukturuje naši mysl a utváří pohled na svět, tak jako fyzické aktivity posilují tělo, pak setkání s Williamem Shakespearem obsahuje to všechno dohromady. Na divadelním jevišti v pozici herců a režisérů, i v hledišti coby diváky nás všechny utváří jako lidské bytosti vybavené vkusem i hodnotovými žebříčky. Nicméně inscenování komedie Zkrocení zlé ženy vyžaduje důsledný dramaturgický výklad a ujasnění si, jak chtějí inscenátoři definovat vzájemnou pozici muže a ženy v partnerském svazku. V tomto ohledu má tato inscenace velké rezervy. I zde však byly k vidění některé velmi slušné herecké výkony.

Odborná porota Dačického kejklování pracující ve složení Pavlína Schejbalová, Zdeněk Janál, Milan Schejbal a Ladislav Vrchovský nominovala k postupu na národní přehlídku Divadelní piknik Volyně 2018 inscenaci hry Dva v provedení DS Amadis Brno.

(V příloze naleznete kromě výsledků přehlídky i fotografie z představení: Dva (3×), Milostné dostaveníčko (1), Cesta kolem světa (2×), Poprask na laguně (2×), Tři bratři v nesnázích (2×), Ženy v trysku století (2×), Čarodějnická nevěsta (2×) a Zkrocení zlé ženy (2×) – foto archiv přehlídky, pozn. red.)

Autor: Ladislav Vrchovský

Přílohy:

Dva-hjr9b Dva-3-m92i8 Dva-oba-h9ogh Milostne-dostavenicko-tzvgw
Cesta-kolem-sveta-2--o9thc Cesta-kolem-sveta-3--fdyj8 Cesta-kolem-sveta-adqvb Poprask-na-lagune-v1xuy
Poprask-na-lagune-2-zgxuw Tri-bratri-v-nesnazich-njkug Tri-bratri-477nn Zena-v-trysku-28zlq
Zena-pravek-xpt75
Dacice-vysledky-1-03wf8.pdf

Dacice-vysledky-2-eev9b.pdf
Carodejnicka-nevesta-2--t7k50
Carodejnicka-nevesta-bvzgy Zkroceni-zle-zeny-2--we87s Zkroceni-zle-zeny-3--z6len