Divadlo Divokého západu

Autor:

Kalifornské San Francisco je v americkém kontextu dodnes výlučné město, které se v něčem podobá hektickému New Yorku a má překvapivě i trochu evropský nádech. Sice tu už lidé nenosí květiny ve vlasech, jak kdysi zpíval Scott McKenzie, ale stále jsou víceméně liberální a otevření.


Kultura tu kvete na každém kroku: denně se konají koncerty, projekce artových filmů, k vidění jsou rozsáhlé výstavy uměleckých děl, častá jsou veřejná čtení atd. Je tu zkrátka stále co objevovat.

Zastavení první: Činohra

S divadelním „kvetením“ je to ale překvapivě trochu slabší a zřejmě nejhůř je tu na tom ze všech druhů a žánrů patrně činohra. Není mi moc jasné, proč třeba zdejší galerie praskají ve švech moderním uměním, zatímco divadelníci jako by ustrnuli v časech Meiningenských. Pokud se uvádí inscenace hry staršího data, nechybí na scéně starožitnická veteš a herci v historizujících kostýmech. Výjimkou není ani popisná scénografie zahlcená rekvizitami dotvářejícími kýženou iluzi. Stručně řečeno: vše je doslovné, realistické a metafora se v drtivé většině režisérských přístupů považuje za něco dekadentního.

Měla jsem tu čest seznámit se například s tvorbou místního vysoce ceněného American Conservatory Theatre, kde jsem zhlédla inscenaci Molièrových Scapinových šibalství, v níž režii a hlavní roli obstaral populární komik Bill Irwin. Po mém soudu se měl minimálně jedné funkce vzdát. Výsledkem jeho inscenačního úsilí byla urputná komedie, v níž jsem konečně pochopila, co to znamená „utírat si nos židlí“. Mistr režíroval výhradně sám sebe a ostatní stafáž mu pouze nahrávala (v historizujících kostýmech a před malovaným prospektem, samozřejmě). Připadala jsem si jak v otevřené učebnici divadelní historie, v kapitole o bulvárních scénách 19. století.

Posedlost Shakespearem

Na zdejší činoherní produkci je pozoruhodné, že navzdory staromódnímu přístupu k divadlu v hojné míře uvádí současné texty. Tu druhou část repertoáru pak tvoří inscenace děl velkého alžbětince (některé soubory se na Shakespeara vyloženě specializují). Viděla jsem tu například v rámci akce Shakespeare in the Park Dva šlechtice veronské (přesazené do 60. let 20. století a ejhle, ono to fungovalo) a jeden z nejsilnějších zážitků jsem si odvezla ze slavné, nyní již bývalé ostrovní věznice Alcatraz, kde nastudoval soubor We Players Shakespearova Hamleta jako site specific. Prvním odrazovým můstkem pro tuto interpretaci byla samozřejmě zmínka v textu o Dánsku jako vězení. Tahle metafora ale rozhodně neskončila jako laciný režisérský vtípek: ukázalo se, že syrové a odlidštěné prostředí ostrova (který jsme během čtyřhodinového představení prošli úplně celý), prázdné cely a zrezivělé ploty s ostnatým drátem sugestivně navozují temnou atmosféru hry.

Čest výjimkám

Zatím jsem našla v celém San Francisku jen jedno takzvaně „kamenné“ divadlo, které nabízí divákům i něco jiného než jen barvotiskové ilustrace. Jmenuje se Cutting Ball Theater a má dokonce i vlastního dramaturga, což je ve zdejších luzích a hájích poměrně neobvyklá profese. Zatím jsem z jejich produkce zhlédla inscenaci Shakespearovy – jak jinak – Bouře, kterou ovšem sehráli pouze tři (!) herci. Dramaturg s režisérem (kteří oba studovali na evropských divadelních školách) totiž hercům velmi šikovně rozdělili jednotlivé postavy a ti si je vynalézavě za pomoci jednoduchých znaků odlišili, což jim umožnilo bleskurychlé přeměny. Jakožto příznivce náznakové scény mě pak vysloveně potěšilo, že na jevišti byl pouze stůl, postel a schůdky do bazénu, rozuměj moře kolem ostrova. Je ovšem smutné, že sálek, kde progresivní Cutting Ball Theater sídlí, má sotva 30 míst (a to ještě nějací diváci odcházeli během představení) a neambiciózní scény mají po střechu plný dům o tisícovce sedadel. Změna diváckého vkusu není nemožná, ale v případě amerického publika půjde zřejmě o běh na hodně dlouhou trať…

Autor: Michal Drtina

Přílohy:

hamlet-we-players-1103280241-967 hamlet-we-players-1103280241-426 hamlet-we-players-1103280241-376 hamlet-we-players-1103280241-811
hamlet-we-players-1103280242-790 hamlet-we-players-1103280242-237 hamlet-we-players-1103280242-391 hamlet-we-players-1103280242-666
hamlet-we-players-1103280242-318