Nezávislé divadelnictví v Brně. Ensemble Opera Diversa

Autor:

Umíte si představit operu, která se neodehrává na velkém jevišti mezi zlacenými portály, na níž se neškrtí pánové v dlouho nevětraném obleku a dámy se rozhodnou, že slavnostní róby nechají také pro jednou ve skříni?


Operu, kde se místo velkých romantických árií plných patosu a srdcervoucích gest zpívá o mluvící krávě či o loupežníkovi, který byl nakonec sám okraden svou obětí? Zřejmě by se jednalo o poněkud jinou operu – operu diversní.

Brněnský nezávislý soubor Ensemble Opera Diversa se nejenom v Brně snaží rehabilitovat soudobou operní tvorbu už od roku 2003. Věnuje se téměř výhradně uvádění současných autorských kusů, které pro soubor píšou skladatel Ondřej Kyas a libretista Pavel Drábek, jenž stojí zároveň v čele celého projektu. Souboru se tak daří rozvířit poněkud stojaté vody dnešní operní produkce, kdy velká kamenná divadla, převážně na oblastech, nasazují stále dokola úzký repertoár takzvaně divácky vděčných operních titulů.

Kyas s Drábkem napsali za dobu existence souboru už na dvacet minioper a tři celovečerní operní kusy. Prvním z nich byla v roce 2007 opera Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie, následovala japonská inspirace ve Společné smrti milenců v Šinagawě, která vypráví příběh stárnoucí gejši, jež se rozhodne odejít ze starého světa. Posledním celovečerním kusem autorské dvojice Kyas–Drábek je pak opera Dýňový démon ve vegetariánské restauraci, během níž se na jevišti skutečně připravuje dýňový pokrm, který je v závěru podáván divákům. Že poetika souboru (na jevištním nastudování se nejčastěji podílí operní režisér Tomáš Studený) těží především z hravosti, nadsázky a smyslu pro lehkou absurditu, naznačí už jen názvy jednotlivých děl, jako jsou Rýbrcoulova tůň, Mluvící dobytek, Smějící se hlava (Tajemnej tancmajstr na pardubickym zámku) nebo Labe („Lyrická hydrologická árie“).

I díky nepietnímu přístupu k tak konvencionali­zovanému umění, jako je opera, se Ensemblu Opera Diversa daří na svá představení přilákat mladé diváky, kteří běžně o klasickou operu nejeví přílišný zájem. Ensemble Opera Diversa se ovšem nespecializuje úzce jen na hudební divadlo, ale má také svůj komorní orchestr, který se vedle klasického repertoáru věnuje opět skladbám současných hudebních skladatelů.

Svým zaměřením na soudobou autorskou tvorbu je pak soubor v českých podmínkách ojedinělý a svým významem překračuje hranice města Brna. V roce 2010 dokonce navázal mezinárodní spolupráci s londýnským souborem Second Movement, kdy během dvou večerů v brněnské Redutě a v pražském divadle Disk uvedli společný program sestávající ze Slz nože Bohuslava Martinů, opery Ela, Hela a stop mladého autora Lukáše Sommera, který navázal na ranou aktovku Václava Havla, a novinky Ensemblu Opera Diversa, Dýňového démona ve vegetariánské restauraci.

Přes své výjimečné postavení je ale Ensemble Opera Diversa souborem, který se, jak jsme naznačili v prvním čísle tohoto cyklu, neustále potýká s tíživou existenční situací. Soubor může čerpat finanční prostředky jen z grantů a darů nadací a přihlédneme-li navíc ještě k faktu, že opera i v „minioperních“ podmínkách je umění provozně vždy náročné, protože vedle protagonistů a sboristů potřebuje i živý orchestr, byť sebemenší, jeví se jeho finanční podpora městem Brnem téměř zanedbatelná.

Protože jsou členové souboru (kterých je téměř k šedesátce) pak nuceni živit se v jiných divadlech, koncertní činností apod., není zas až tak lehké se s operní tvorbou Ensemblu Opera Diversa pro nízkou reprízovanost titulů seznámit. Což je ovšem problém valné části brněnských nezávislých divadelních souborů, kdy z finančních, prostorových či časových důvodů nemohou hrát víckrát než párkrát do měsíce.

Autor: Michal Drtina

Přílohy:

dynovy-demon-foto-1108031358-372 dynovy-demon-foto-1108031358-326 dynovy-demon-foto-1108031358-127