PřeMostění: Fénix z popela kultury

Autor:

Letos uplynulo třicet let od odstřelení posledního domu starého Mostu. Lidsky i kulturně nebývale děsivý počin započal již v roce 1964, kdy bylo nařízením vlády Československé socialistické republiky rozhodnuto o likvidaci města a osud Mostu, právem označovaného za jedno z nejkrásnějších měst republiky, tak byl zpečetěn.


Následovalo třiadvacet let postupného vytrhávání kořenů a kořínků obyvatel starého města, velkolepého bourání, nezřídka za přítomnosti filmových kamer, a na druhé straně neméně velkolepého budování „moderního vzdušného města“. Co na tom, že se do hlíny budoucích dolů zřítila příhraniční historie, co na tom, že přes permanentní prachový opar obyvatelé moderního vzdušného města nikdy neviděli překrásné kopce Českého středohoří. Když jde o peníze, historie, estetika i city musí stranou. Zkáza byla dokonána v roce 1987, kdy padl poslední dům staré mostecké zástavby.

Po třiceti letech už jsou stopy kulturního zločinu obroušeny, ať už působením přirozeného běhu času nebo evropských strukturálních fondů. V lidech ale tenhle zločin zůstal. Sami Mostečtí jej možná již nevnímají, kdo si ale všimne rozdílu, jsou lidé z jiných částí země. Jeden takový před lety Most navštívil. Přijel za svou tehdejší přítelkyní a netušil, že se v Mostě nakonec usadí. Kdyby to býval věděl, možná se už na vlakovém nádraží otočil do protisměru a prchal zpátky do rodného Jablonce. Neprchl. Místo toho se stal učitelem dramatického oboru na místní Základní umělecké škole. S vedením mladých divadelníků měl zkušenost, vedl dramaťák už v Liberci, neměl by to tedy být problém… Jenže byl. „Ty děti tady jsou prostě jiný,“ říkal mi před lety překvapeně čerstvý vinař a Mostečák. „To se s Libercem nedá vůbec srovnat. Tady jsou všichni uzavření, jako by ti nevěřili, nechtějí komunikovat. Musí se na ně strašně pomalu. Myslím, že je to tímhle místem, že prostě nemají kořeny,“ vypočítával mladý učitel. Prvotní překvapení překonal, učitelem je nadále. A nejen jím. V tomto místě, které se po všech stránkách tváří jako pro tvůrčí počiny neplodná půda, založil divadelní přehlídku.

Je tomu již sedm let a přehlídka s názvem PřeMostění vzkvétá lépe než někdejší socialistické růžové záhony. A to nemá malé ambice. PřeMostění je postupovou přehlídkou hned na tři národní přehlídky – Piknik Volyně, Šrámkův Písek a Mladá scéna. Nejen kvůli šíři záběru, ale i kvůli popularitě přehlídky je každý rok množství přihlášek, z nichž si organizátoři vybírají soubory. Program je tradičně našlapaný až po strop, pokud tedy letos bylo mezi představeními i půl hodiny volno, dá se to označit za příjemnou novinku. (Pamětníci vzpomínají na přebíhání mezi sály, kdy si dámská část publika ani nestihla odskočit na toaletu a už začínal další kus). To ale mosteckým nadšencům nestačí. V dopoledních hodinách proto účastníci přehlídky docházejí do několika seminářů a vzdělávají se v divadelních disciplínách. „Nechtěli jsme, aby k nám soubory přijely jen odehrát, sbalily si věci a zase zmizely,“ říká otec přehlídky. „Chceme, aby tu byly po celou dobu přehlídky, aby chodily na ostatní představení, do seminářů a diskutovaly na rozborech.“ Nepopírá při tom, že účast na celé přehlídce je pro něj jedním z důležitých kritérií při výběru souborů do programu, především u souborů mířících na Mladou scénu. A vyplácí se to. Co totiž oceníte jako návštěvník nejvíc, je přátelská a rodinná atmosféra festivalu, kterou hojně živí všichni členové organizačního týmu, rok od roku otevřenější a zajímavější diskusní rozbory a všudypřítomný duch radosti z tvorby, radosti z divadla.

PřeMostění pak skrývá ještě jeden skromnější, soukromější úspěch. Pravidelně se mezi účastníky přehlídky objevuje i soubor, či dokonce soubory, z domácí mostecké ZUŠky. Ať už se jedná o úspěšnější či méně úspěšnou inscenaci, kam má paměť sahá, zaznívalo v hodnocení jejich výkonů vždy jedno společné: šlo o autentickou skupinovou či generační výpověď. Výpověď aktuální, tématem či vztahem k věku, a nezřídka autorskou. Letos to domácí znovu jen potvrdili. Ty děti, studenti, kteří kdysi nechtěli komunikovat ani na hodinách dramaťáku, bez uzardění komunikují s diváky o svých názorech, problémech, pohledech na život. Rozhodně je na co se koukat.

Pavlu Skálovi, hlavnímu organizátorovi PřeMostění a učiteli ZUŠ F. L. Gassmanna Most, se podařily dvě úžasné věci. Jednou je úspěšný sedmý ročník festivalu PřeMostění, druhou je jeho pedagogická práce s místním souborem. Obé by si podle mě zasloužilo uznání a potlesk samo o sobě. Ale vydupat něco takového ze spálené mostecké země, to je bez nadsázky zázrak.

VÝSLEDKY PŘEMOSTĚNÍ 2017

MLADÁ SCÉNA

ČESTNÁ UZNÁNÍ

Kolektivu souboru Protipóly za autentickou výpověď v inscenaci ONI?! Za režie inscenace Andrew Coffey souboru Vydýcháno. Adéle Kočinové za herectví v inscenaci My. Davidu Bláhovi za herectví v inscenaci Limonádový Joe. Tadeáši Svobodovi za herectví v inscenaci Sen noci svatojánské.

CENY

Souboru Vydýcháno za kolektivní souhru v inscenaci Andrew Coffey. Souboru Vydýcháno za scénografické řešení v inscenaci Andrew Coffey. Souboru Vydýcháno za inscenaci Andrew Coffey. Souboru Tvoje Bába za zpracování aktuálního tématu v inscenaci #zoufingtime Souboru Tvoje Bába za režijně scénografické řešení v inscenaci #zoufingtime. Souboru Tvoje Bába za inscenaci #zoufingtime. Souboru Mladivadlo ZUŠ Litoměřice za scénografii v inscenaci Sen noci svatojánské.

ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY

Souboru FAKOV za nezdolné úsilí v inscenaci Limonádový Joe.

DOPORUČENÍ

Soubor Vydýcháno s inscenací Andrew Coffey. Soubor Tvoje bába s inscenací #zoufingtime.

DIVADELNÍ PIKNIK VOLYNĚ

ČESTNÁ UZNÁNÍ

Oliveru Sázavskému za herectví v inscenaci U konce s dechem. Souboru STOPA za objevný námět v inscenaci Churchill byl zvíře. Oliveru Coxovi za herectví v inscenaci Prokletí rodu Baskervillů aneb pozor, zlý pes! Souboru TY-JÁ-TR Načerno za režii inscenace Prokletí rodu Baskervillů aneb pozor, zlý pes! Vojtěchu Chalupovi za herectví v inscenaci Prokletí rodu Baskervillů aneb pozor, zlý pes! DS Klas za režii k inscenaci Solaris. Miroslavu Nyklíčkovi z herectví v inscenaci Solaris. Pavlu Volfovi za herectví v inscenaci Absolutní zákaz.

CENY

Pavlovi Trnkovi za herectví v inscenaci Prokletí rodu Baskervillů aneb pozor, zlý pes! DS Klas za scénografii k inscenaci Solaris DS Klas za dramaturgii k inscenaci Solaris Magdaléně Nucové za herectví v inscenaci Solaris. DS Klas za inscenaci Solaris. Divadelní ateliér domu UM za herectví v inscenaci Pes, noc a nůž Divadelní ateliér domu UM za dramaturgii v inscenaci Pes, noc a nůž Divadelní ateliér domu UM za režii v inscenaci Pes, noc a nůž Divadelní ateliér domu UM za inscenaci Pes, noc a nůž Divadelnímu duu Toť za inscenaci Toť divadlo.

DOPORUČENÍ

Divadelnímu duo Toť s inscenací Toť divadlo. DS Klas s inscenací Solaris.

NOMINACE

Divadelní ateliér domu UM s inscenací Pes, noc a nůž.

ŠRÁMKŮV PÍSEK

ČESTNÉ UZNÁNÍ

Souboru Kabaret Sauvignon za inscenaci Výběr z hrozných

CENY

Souboru Kabaret Sauvignon za textovou předlohu k inscenaci Výběr z hrozných.

DOPORUČENÍ

Kabaret Sauvignon s inscenací Výběr z hrozných.

Autor: Petra Slížková