Serial

cover-yqrxn

10. Divadelní kurýr

5.12.2019 | Petr Matoušek

Ve výročním - desátém vydání Divadelního kurýru si přiblížíme divadelní spolek B.A.N.D.A. Bystřice a jeho principála Pavla Němce...

nocdivadel2019-vizual-6pd7b

Přijďte na Noc divadel 2019

13.11.2019 | Amaterská Scéna

Třetí listopadová sobota bude opět patřit největšímu divadelnímu svátku v celém roce. Sedmý ročník Noci divadel – tentokrát s tématem „Divadlo a svoboda“ – uskuteční se v sobotu 16. listopadu 2019, v předvečer 30. výročí sametové revoluce. Do akce se zapojí přes 100 divadel, souborů a institucí z více než 30 českých měst. A přijít můžete již na Letnou. Souběh Noci divadel s demonstrací LETNÁ ZNOVU ZA DEMOKRACII pořádanou spolkem Milion chvilek pro demokracii otevřel pro divadla otázku i příležitost, jak se vyjádřit k současné společenské situaci.

slam-03-l0vuw

Seriál: Co se zvukem na divadle 06

11.2.2015 | Vratislav Šrámek

V prvním článku jsem se zmínil o dvou rovinách dramaturgie zvukové složky. Až dosud jsem se zabýval tou první, nyní je čas se podívat na onu, neméně důležitou, druhou rovinu. Mám na mysli „dramaturgický mikrokosmos v každém tvůrci spolupracujícím na studiu dané inscenace.

slam-03-1yy6e

Seriál: Co se zvukem na divadle 05

11.2.2015 | Vratislav Šrámek

Podtitul: Výběr materiálu zvukové složky z hlediska jeho původuKe každému prostému předmětu, jejichž nepřeberné množství nás obklopuje, patří zvuk, který je mu „rodově“ vlastní. K pile patří řezání, ke kladivu kovový úder atd. Podobně můžeme zkusit přemýšlet i u loutek. Manekýn, javajka, marionety atd. si s sebou mohou přinést svou vlastní „rodovou“ hudbu (zvuk).

slam-03-7e5nq

Seriál: Co se zvukem na divadle 04

11.2.2015 | Vratislav Šrámek

Podtitul: Dramaturgie zvukové složky v širším slova smyslu... Oproti živému provedení uvolňuje hercům ruce, umožňuje zvukovou rozmanitost a dynamiku, kterých nelze při živé realizaci docílit. Přináší tak větší a další výrazové možnosti. Živé hraní lze ozvučit, ale zároveň tak zvětšujeme případné chyby – ať už chtěné, či nechtěné – snímáme víceméně celý jevištní prostor.

slam-03-96vj6

Seriál: Co se zvukem na divadle 03

11.2.2015 | Vratislav Šrámek

Podtitul: Dramaturgie zvukové složky v širším slova smyslu... Celý zvukový plán musí být vystavěn velmi přesně, po významech a v dynamice různorodý. Dynamika zvuku je skutečný fenomén, který se nedá opomíjet. Musíme vědět, kdy chceme, aby zvuk vedl situaci, kdy ji komentoval, kdy ji dokresloval. Nejhorší je ukřičené, nebo ušeptané představení.

slam-03-9e76h

Seriál: Co se zvukem na divadle 02

11.2.2015 | Vratislav Šrámek

Podtitul: Dramaturgie zvukové složky v širším slova smyslu... V tomto díle si projdeme základní role zvukové složky v inscenaci a na každý krok se podíváme trochu blíž. Další pak nechám na vaší představivosti a fantazii. Uvést nějaký konkrétní příklad je dost ošidné bez konkrétního kontextu. Berte proto vše jako nabídku možností. Konstrukce na papíře se může zdát výborná nebo naopak nesmyslná, dokud ji neprovedeme na jevišti v kontextu veškerého dění.

slam-03-ajiwk

Seriál: Co se zvukem na divadle 01

11.2.2015 | Vratislav Šrámek

Řekne-li se zvuk, většinou si pod tímto pojmem představíme zvukovou aparaturu a zvukového technika – „zvukaře“. Řekne-li se hudba na divadle, představíme si povětšinou nějaké hudební představení nebo se nám vybaví pojem scénická hudba. To samozřejmě není nic nového, ba je to zcela samozřejmé a proč to tedy vůbec řešit? A to je ten problém.