24. ročník Bechyňského perlení
Celostátní přehlídka klasické amatérské divadelní tvorby, která se nese v duchu „Za málo peněz hodně muziky“. Na divadelní PERLENÍ přijelo celkem devět amatérských divadelních souborů.
XXIV. ročník BECHYŇSKÉHO PERLENÍ: 2.–4. února 2018
Na divadelní PERLENÍ přijelo celkem devět amatérských divadelních souborů. Specifikum přehlídky je, že hrají nejen pro diváky z Bechyně a okolí, ale také pro ostatní kolegy z amatérských souborů, aby si od nich pak poslechly názory na svou tvorbu v tak zvaném popovídání o viděném. To byl a také stále je smysl Perlení. Jedná se totiž o nesoutěžní přehlídku, v níž každá inscenace je vítězná. Bechyňské PERLENÍ si nejen za roky trvání získalo renomé, ale především důsledně plní své poslaní začínajícím i stávajícím amatérským divadlům. Motem je HERCI I DIVÁKY SOBĚ, kdysi dávno ustavené Josefem Brůčkem, co parafráze nápisu ND.
Co jsme viděli…
Divadlo KAPOTA z Tábora uvedlo vlastní text DOBRÉ RÁNO,
RODINO! Staré známé téma, zda je náš osud daný vyššími
mocnostmi, zde bohužel zůstal pouze v rovině informativní. Počáteční
znak žonglování s našimi životy, zůstal nevyužit, ale na druhou stranu
časosběrné obrazy z rodiny byly dobrým scénickým nápadem.
DS DIPONA z Louňovic přivezlo inscenaci RYBA VE
ČTYŘECH. Jedná se o klasický morytát o třech bohatých,
stárnoucích sestrách a sluhovi, kterého všechny dámy zneužívají, což
nakonec vyústí ve všeobecné mordování. Nutno pochválit vícefunkční
scénu, která nepřekážela, ovšem výklad vzájemných vztahů byl oslaben,
a stejně tak temporytmus. Zavedení postavy Ďábla je ovšem omyl, neboť tím
jsou postavy zbaveny odpovědnosti za své činy. A samozřejmě scházelo
„erotické“ dusno, na kterém mordy stojí.
DS VLTAVAN z Týna nad Vltavou se chopila dravé komedie od W.
Shakespeara ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY. Hrálo se ve výborné
náznakové scéně Luďka Švehla, ovšem kostýmy, kromě Petruccia a dam,
zůstaly na poloviční cestě. Představení stálo na hlavních
představitelích, kteří se postav zhostili s přehledem, jen ostatní
spoluhráči hráli poněkud „na půl plynu“. Situace jsou dobře
vystavěné, ovšem nebylo nejen zřejmé, ale ani naznačené vyznění, jak to
s tím zkrocením je.
Divadlo REFEKTÁŘ z Jinonic uvedlo v režii Vladana Milčinského aktovku
ANALFABET, od srbského autora B. Nusiče. Byť skoro sto let
starý text, má stále co říci na věčné téma byrokratů u moci. Jedná
se o skvěle vystavěnou inscenaci, kde vztahy postav, motivy, i situace
směřují neomylně k tématu, nehledě na schopnost herců jednat nejen
slovem, ale i tělem. Byl to nejen divácký, ale též divadelní
zážitek!
DS BEZCHIBI z Brtnice se v režii Michale Lurie představilo hrou
ROCKER A DVĚ STARÉ DÁMY. Známé „klišé“
o starších ženách v domově důchodců, sladce děsivé vrchní sestře, a
divokém rockerovi s dobrým srdcem, to vše zahuštěné odhalováním
vraždy. Postava rockera je soudržná po celou dobu, ovšem výrazněji
odlišit obě starší dámy a jejich motivace by se víc než vyplatilo. Nebylo
by od věci poněkud proškrtat text, aby se poslední třetina představení
nepropadla do TV seriálové všeobecnosti.
Ochotnický soubor FORBÍNA z Jistebnice si vybralo textově
náročný scénář od E. Schmitta ENIGMATICKÉ VARIACE pro
dva herce. Nutno pochválit, že účinkující se bez zádrhele naučili skoro
dvouhodinový text, ale… ale bohužel zůstalo z 90% jen u slov. Problém
byl i v rozplizlém kostýmování postav. Enigma je záhada, tajemství
spouštěné poslechem hudby, a následně odkrývající psychologické a
psychiatrické deprivace po smrti milované osoby, včetně intelektových póz
vnějších i vnitřních. Škoda, že se nekonalo slovní jednání, aby byly
odkryty motivace.
DS VOŽIVOT přivezl z Mladé Vožice, černou detektivní komedii KRYSÍ DŮM.
Hra je, v dobrém slova smyslu, podobná hrám A. Christie. Režisérka, a
zároveň autorka textu a K. Pokorná, s přehledem vystavěla situace
i charaktery postav v dobře udělané scéně. Po dvě hodiny úspěšně
drží diváky v napětí, i když začnou tušit, kdo je vrah. Ovšem
dvojité překvapení je čeká na konci v odhalení kdo a proč a jak.
DS TYL ŘÍČANY a jejich ZLOMATKA od M. Gelardiho.
Režisér Karel Purkar si vždy vybírá nesnadné a komplikované texty,
čemuž odpovídá i scéna a svícení. Téma: člověk kontra společnost
kontra bůh se rovná vražda. Škoda, že jedinou hráčkou, která dala textu
co jí náleží, byla představitelka Matky. Její protihráči byli příliš
expresivně jednostrunní, než abychom mohli zažít více rozehrané vztahy
v rodině.
DS BANDA z Bystřice u Benešova opět přivezla autorský text
principála a režiséra Pavla Němce,MAFIE. V důsledku tak
zcela naplnila poslání Perlení zjistit pro další tvorbu, jak co funguje.
Groteskní parafráze známých gangsterských příběhů, je zatím na půl
cesty. Je nutné uspořádat text, aby příběh vyplýval z nutnosti děje a
ne z vůle autora, a taktéž nebyly zcela vystavěné situace. Ovšem zvolená
stylizace dvou mafiánských rodin, včetně motivu dvojčat (dobrý/zlý), je
dobře napadnutá. Takže se můžeme těšit na dokončenou inscenaci.
Divadlo BEZ ZÁRUKY Praha, a jejich soft cool drama irského autora
Marka O´Rowa MADE IN CHINA. Režie Michal Šesták (a
ostatní). Razantní nástup expresivních slov a neméně tak expresivních
vnějších gest, herci zvládli bezproblémově. Stylizace postav a situace
v mizanscénách držely téma co prostorové gesto – byly nejen čitelné,
ale i významově na místě. Výklad scénáře byl naplněn, a nejvíce se to
projevilo postupným odhalování kdo s kým a proč. Proto se nenásilně
zvolna vynořovalo podhoubí dávných vztahů. Prostě to, co do vás
v mládí vložila rodina nebo ulice, se časem při troše dobré vůli
projeví: ať už v pozitivním či negativním jednání. Zbývá jen
dořešit basebalovou pálku – aby se neprozradilo, že není dubová. Jinak
zážitek, a je na místě, že nikoho nenechalo představení chladným, ať
v příjímání či odstupu.
Těšme se na příští rok, kdy se uskuteční jubilejní XXV. ročník
BECHYŇSKÉHO PERLENÍ.
Vladimír Zajíc
Autor: Mgr.Štěpán Ondřich
Přílohy:
![]() |