Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Přelet nad loutkářským hnízdem - sobota

Přesýpání Hanky Voiříškové Autor: Jan Slavíček

Třetí den festivalu opět v Divadle Minor. Z amatérských souborů jsme viděli Hanku Voříškovou a Bažantovu loutkářskou družinu z Poniklé.


Sobotní festivalový den zahajujeme iluzivní inscenací Naivního divadla Lišák Renard. Liščí rodina bojuje s těžkou životní situací ve městě a lišák je tak donucen začít krást. Zprvu nutnost se však záhy promění ve vášeň. Problémem celé inscenace je přílišné mixování divadelních prostředků, které jsou často až zbytečné (marionety, promítaná stínohra, hra s maskou). Na první dojem hlubší téma lidské (a zvířecí) hamižnosti a sobeckosti je v průběhu inscenace zahozeno a přehlušeno nevypointovanými vtipy a ve finále příliš netušíme, jaký závěr si z představení máme odnést.

Z amatérských souborů se dnes jako první představila Hana Voříšková s poetickou inscenací Přesýpání. Z Lišáka, přeplněného vjemy, se dostáváme do meditativního prostoru, založeného na jednoduchosti a klidu. Zrnka pšenice se sypou stejně jako náš čas. Přesýpání je o odvaze a umírání, ale také o poezii a o snění. Apeluje na naše smysly, nutí nás nastražit sluch, napnout zrak a umí nahmátnout tu melancholickou vnitřní notu, kterou téma života a smrti nese.

Po této meditativní chvilce jsou* Tři kouzelné dary* z divadla Loutky bez hranic opět výbuchem vjemů. Dobře technicky zvládnutá, vtipná a svižná inscenace jarmarečního charakteru nás zavádí do klasického kouzelného světa trojice bratrů, kteří se vypravují na životní cestu za poznáním. Materialismus se zde střetává s tvrdohlavou kozou, emocemi a rodičovskou láskou, která nakonec stejně musí zvítězit.

Po předchozím představení, kde hrála jednu z hlavních úloh koza, se přesouváme na Komodo od Divadla Lampion. Zvířátka nás dnes provádí celý den ve všech různých rovinách a významech. V Komodu se společně s Petrem a jeho rodinou vypravujeme za komodským drakem, protože Peťa draky tuze rád. Dětská představivost se zde střetává s povrchností turismu. Připravenost herců nahrává hladkému průběhu inscenace, z níž by se během minuty mohla stát absolutní anarchie. Tato interaktivní výprava na ostrov Komodo je kouzelné hledání vlastní dětské představivosti a cestou za opravdovostí. Hlavní je umět snít a věřit, ten zbytek už udělá naše imaginace.

Haló, chci ven stejně jako předchozí inscenace Hany Voříškové vybočuje ze “zvířátkové” dramaturgické linky dnešního dne. Podobenství o volném srdci je stejně jako Přesýpání postavené na sypkém materiálu – hlíně, která dává vyrůst celé inscenaci. Hudební doprovod se žánrově střetává s poetičností a meditativností autorčiných inscenací a vzniká tak tragikomický obraz o lásce a o strachu. Strach svazuje a zabíjí, zatímco volnost nechává vzlétnout.

Dalším silným zážitkem dnešního dne je Černý kocour z Bažantovy loutkářské družiny z Poniklé. Meotarová adaptace slavné povídky E. A. Poea je skvěle prezentovaná groteskní hříčka. Tomáš Hájek s meotarem doslova kouzlí a předává nám neotřelou, hororovou show. Kreativní poeovský meotarový svět v tomto Černém kocourovi zobrazuje přesně to, co při samotném čtení originálu pociťujeme – strach spojený s nadsázkou.

Na posledním představení dnešního dne nás zvířátka zavádějí do světa prvohor a druhohor. Myslíte si, že dinosauři ve spojení s hudbou, nemůžou dopadnout špatně? Ano, v tomto podání opravdu nemůžou. Dinopera mezinárodního souboru studentů KALD DAMU a německých muzikantů nás skrze silnou imaginativní estetiku a skvělou hudbu zavádí do světa, který žádný člověk nikdy nespatří. Miliony let vývoje života na zemi tvůrci shrnují do hodinové inscenace svižným a zcela srozumitelným způsobem. Srozumitelným i přes to, že se zde v průběhu mluví anglicky, německy, italsky, rusky a česky. Ono je totiž přeci jedno, jakým jazykem který dinosaurus mluví nebo zpívá, všichni jsou na jedné planetě a všichni jednou umřou na enviromentální katastrofu. Zdá se, že nemusíme být dinosauři, abychom pochopili určitý apel, který tato imaginativní loutková opera, pokládá.

Alice Škrrr

Autor: Amaterská Scéna