Hraní amatérského divadla v České republice bylo zapsáno na Reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO
Dne 10. prosince byl v Dillí slavnostně oznámen zápis hraní amatérského divadla v České republice na Reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. Za českou stranu se ceremoniálu zúčastnila delegace odborníků, zástupců divadelníků a představitelů státní správy. Zápis oceňuje dlouhodobou péči komunit, které tuto živou tradici udržují, rozvíjejí a předávají dál.
České amatérské divadlo je ve světovém měřítku mimořádně rozsáhlým a živým ekosystémem, který propojuje tisíce tvůrců, stovky souborů a rozsáhlé sítě festivalů, přehlídek a vzdělávacích aktivit. Žádná jiná země nemá tak rozvinutou a systematicky budovanou infrastrukturu amatérského divadla, jejíž kořeny sahají hluboko do historie, ale zároveň má silné moderní zázemí.
V České republice snad neexistuje místo, kde by se v historii amatérské divadlo nehrálo.

Amatérské divadlo v České republice není okrajovou aktivitou – je to fenomén, který zasahuje do života obcí, měst i rodin. Po celé republice působí přibližně 3 500 registrovaných souborů. Jde o desetitisíce tvůrců – herců, režisérů, hudebníků, scénografů, techniků či organizátorů.
Jejich práce každoročně přiláká statisíce diváků, pro něž je amatérské divadlo často nejdostupnější formou kultury v místě, kde žijí. Ať už jde o malé vesnické sály, kulturní domy nebo festivalová pódia, divadlo je přítomné tam, kde by jinak žádná jiná podoba živé kultury nebyla. Plní tak důležitou sociální funkci a významně přispívá k soudržnosti společnosti.
„Amatérské divadlo v Česku je významným spolutvůrcem komunitního života. V mnoha městech a obcích představují divadelní spolky zásadní centrum společenského dění – udržují mezilidské vztahy, posilují kulturní identitu a přinášejí do veřejného prostoru kreativitu i participaci“, říká Kateřina Churtajeva, generální ředitelka Národního institutu pro kulturu.
Amatérské divadlo sehrálo historicky zásadní úlohu při utváření moderního českého národa – od podpory českého jazyka přes podíl na národním obrození až po vznik celé řady městských divadel, která dnes tvoří základ české divadelní infrastruktury. V mnoha regionech působí soubory, jejichž tradice se předává po generace a které mají doloženou činnost delší než dvě století.
Významnou součástí této tradice je též metodika práce s dětmi a mladými. V evropském i světovém kontextu patří zvláštní místo českým literárně-dramatickým oborům ZUŠ, které podporují kreativitu, osobnostní rozvoj i kritické myšlení mladých lidí. Studentské inscenace a projekty mladých tvůrců často přinášejí autentické osobní výpovědi a otevírají společensky aktuální témata.
České prostředí je typické silným propojením amatérské a profesionální sféry. Mnoho významných osobností současného divadla z amatérského prostředí vzešlo a pravidelně se k němu vrací jako lektoři či tvůrci. Amatérská scéna je navíc skutečným inkubátorem autorské dramatiky a nových divadelních forem.
Nejsilnějším aspektem amatérského divadla je schopnost tvořit. Nejde jen o samotné hraní na jevišti, ale také o společnou dramaturgii včetně rozhodnutí o výběru textu scénografii, a často i kolektivní režii. Od kostýmů, svícení, inspice. Prostě o všechno se divadelníci musí sami postarat. Amatérské divadlo stojí na radosti ze spolutvorby – na touze potěšit diváka a sdílet společné chvíle s lidmi, kteří cítí a vnímají divadlo podobně.“ – říká Jakub Pilař, režisér, herec a vedoucí divadelního souboru ŽUMPA
Tradice českého amatérského divadla je nejvýrazněji vidět na Jiráskově Hronově, nejstarším kontinuálně probíhajícím festivalu amatérského divadla na světě. V roce 2025 (95.ročník) jej podle pořadatelů navštívilo 40 tisíc lidí. Kromě Jiráskova Hronova probíhá každoročně po celé ČR více než 1000 přehlídek, festivalů a akcí spojených s amatérským divadlem.
„Zápis hraní českého amatérského divadla do Reprezentativního seznamu UNESCO mezinárodně uznává význam tohoto živého dědictví a závazek České republiky pečovat o jeho zachování.
Zároveň podporuje rozvoj této kulturní tradice a posiluje mezigenerační předávání znalostí a dovedností. V neposlední řadě přispívá k větší viditelnosti české kultury v mezinárodním kontextu“, říká za Ministerstvo kultury ředitelka odboru regionální a národnostní kultury Kateřina Klementová.
V návaznosti na zápis vzniká ve spolupráci Ministerstva kultury, Národního institutu pro kulturu a amatérských divadelníků celorepublikový projekt Amatéři sobě zaměřený na podporu a viditelnost této tradice. V roce 2026 nabídne řadu oslav a kulturních aktivit, do kterých se zapojí velká část amatérských souborů, přehlídek a festivalů napříč republikou. Projekt má podpořit společnou radost z mezinárodního uznání tohoto fenoménu, který se stal desátým statkem zapsaným na Reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO a zároveň nejrozsáhlejším statkem, jenž kdy Česká republika na tento seznam zapsala. Průběžné informace o oslavách budou dostupné na webu www.amaterisobe.cz.
Foto: Databáze českého amatérského divadla, www.amaterskedivadlo.cz)
1766 Český Krumlov, Zámecké divadlo, opona, Apotheosa svobodných umění, Hans Wetschel a Leo Märkel
1849 Polná, Krvavý soud, 1849, cedule
1870-1890 Vysoké nad Jizerou, Přemysl, tablo předních členů (Přemysl, pozdější Krakonoš, je považován za nejstarší ochotnický soubor u nás vůbec –přinejmenším patří mezi ty nejstarší)
1925 Záhoří, sokolovna, opona, Libušina věštba, Charousek (součást knihy Malované opony českých zemí, kterou vydal NIPOS)
Cca 1930 Dobruška, Sokol, loutka Kašpárka
1930 Hronov, plakát k otevření divadla – místa nejslavnější české ochotnické národní/ celostátní přehlídky
1952 foto z klasické hry N. V. Gogola Revizor v podání DS Šumperk (postup na Jiráskův Hronov 1952)
1957 CP Šrámkův Písek
1969 scéna DS Jaroměř – Komedie o hvězdě
1981 Šupina Vodňany – Každý něco pro vlast – zástupce hnutí malých divadel
1987 FEMAD obálka programové brožury
1990 foto z představení Pardon Olomouc Pění a úpění pěny (adaptace Borise Viana Pěna dní)
1996 pozvánka na 1. CP Kolín Otevřeno
1998 ukázka z předváděčky hronovského semináře pod vedením Silvestra Lavríka
2000 Hronov před divadlem
2006 Pachýř Pačejoff – Veselé příhody Pachýře a Chroše (amatérské působení nynějšího profesionála Jakuba Vašíčka)
2022 obálka brožury o celostátní přehlídce činoherního divadla
2024 foto z představení Král Ubu souboru Jesličky Hradec Králové (nositele Ceny Pavla Dostála za rok 2024)


























